مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19091 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

خداوند براي تكريم رسول اكرم(ص) در قرآن كريم چه آداب و معارفي را تبيين ميكند؟
الف- پيشي نگرفتن بر پيامبر؛ «يا أَيها الذين امنوا لا تُقدموا بين يدي الله و رَسوله و اتَقوا الله اِن الله سَميع عليم» حجرات/1: اي اهل ايمان! هرگز پيشاپيش وحي حركت نكنيد، بلكه تابع وحي باشيد؛ هرگز خواسته خود را بر وحي تحميل نكنيد و بدان رنگ دين ندهيد و همان گونه كه فرشتگان بدون اذن خداوند سخني نميگويند و از او اطاعت ميكنند: «بل عِباد مُكرمون لا يَسبقونه بالقول و هم بِأمره يعملون» انبياء/26-27، شما نيز در دينتان فرشته خوي باشيد و در انديشه، گفتار و رفتار خود تابع وحي بوده، پرواي الهي پيشه كنيد.

ب- مراعات ادب حضور پيامبر؛ «يا أَيها الذين امنوا لا تَرفعوا أَصواتكم فَوق صَوت النبي و لا تَجهروا له بِالقول كَجَهر بَعضكم لِبعض أَن تَحبط أَعمالكم و أنتم لاتشعرون» حجرات/2: اي كساني كه ايمان آوردهايد! وقتي در مجلس رسول گرامي(ص) بار يافتيد، صدايتان از صداي آن حضرت بلندتر نباشد. از آن جا كه حيات و ممات پيامبر يكسان است، اكنون نيز كساني كه به حرم آن حضرت مشرف ميشوند، بايد ادب حضور رسول گرامي(ص) را مراعات كنند. اصولاً انسان وزين ميكوشد تا با صداي بلند سخن نگويد مگر ضرورتي آن را ايجاب كند.

خداوند در پايان اين آيه تهديد ميكند كه اگر ادب محضر رسول اكرم(ص) را مراعات نكنيد، اعمالتان حبط و باطل ميشود. چنانكه مراعات ادب مذكور، موجب رشد روح تقوا در دل انسان شده و غفران و پاداش الهي را به دنبال دارد: «اِن الَذين يَغضون أَصواتهم عِند رسول الله أولئك الذين امتَحَن الله قُلوبهم لِلتقوي لَهم مَغفرة و أَجَر عَظيم» حجرات/3. امتحان تقواي دل و پيروز شدن در اين آزمون، از پر افتخارترين كمالهاي انساني است.

ج- تجليل از پيامبر به عنوان شعار رسمي: «اِنا أَرسلناك شاهداً و مُبشراً و نَذيراً لِتؤمنوا بِالله و رَسوله و تَعزروه و تُوقره» فتح/8-59» اي پيامبر! ما تو را به عنوان شاهد و بشارت دهنده و ترساننده به سوي مردم فرستاديم تا شما مردم به خد او پيامبرش ايمان بياوريد و آن حضرات را حمايت كرده، او را توقير و تكريمش كنيد. بنابر اين تجليل از پيامبر به عنوان يك شعار اسلامي، هميشه_ در زمان حيات آن حضرت و پس از آن_ زنده است، زيرا مقام رسالت رسول گرامي(ص) همواره زنده است.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن كريم ج 9 (سيرة رسول اكرم در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.